علت خواب رفتگی پا چیست؟ Featured

26 مهر

علت خواب رفتگی پا چیست؟
خواب رفتگی پا می تواند علت های مختلفی داشته باشد وقتی فردی دروضعیتی بنشیند که فشار زیادی به عصب های پا وارد می شود یا جریان خون را کند می کند، احتمالاً احساس خواب رفتگی و بی حسی در پاها پیدا می ‌کند که البته به خواب رفتن های طولانی مدت پا می تواند مشکلات جدی تری از آسیب دیدگی عصب یا اختلال در گردش خون را ایجاد کند بنابراین علت آن هرچه زودتر باید تشخیص داده شود.

خواب رفتگی پا می تواند دلایل مختلفی داشته باشد:
١-دیابت: شایع ترین بیماری که به اعصاب محیطی مربوط است دیابت است خواب رفتن پا حتی زمان بیداری ممکن است نشانه دیابت باشد. که در تغذیه اعصاب اختلال ایجاد می کند و از آنجا که هر چه طول اعصاب بیشتر باشد تغذیه آن ها بیشتر با مشکل مواجه می شود، اعصاب پاها آسیب پذیرترند و خواب رفتگی پاها در دیابت بیشتر مشاهده می شود.
٢-کمبود ویتامین: کمبود مواد معدنی مانند آهن، کلسیم، پتاسیم، سدیم و فسفر و کمبودویتامین‌های اساسی مثل A ،B۵، B۶، B۱۲ و D می تواند باعث بی حسی و مورمور شدن پاها شود.
٣-بیماری ام اس:بیماری های ام اس می تواند باعث کرختی پا شود به دلیل اینکه روی عصب مرکزی نخاع تاثیر دارد
۴-سرخوردگی دیسک بین مهره‌ای در طی این عارضه اعصاب نخاعی تحت‌فشار قرارمی گیرد و باعث ایجاد درد کف پا و بی‌حسی در کمر، پاها می‌شوند.
۵-سندروم تونل کارپل:فشار آمدن به اعصاب مچ دست که در افرادی که به مدت طولانی با صفحه‌کلید کامپیوتر کار می‌کنند یا افرادی که از دست و مچ خود زائد کار می‌کشند ایجاد می‌شود.
۶-آرتریت:بیماری آرتریت باعث التهاب و درد مفاصل بدن می شود. این بیماری باعث تحریک و آسیب اعصاب در ناحیه مفاصل نیز می شود


درمان خواب‌رفتن پا:
برای درمان، این افراد  حتماً ورزش را در برنامه روزانه خود جای دهند تا خون با افزایش حرارت ناشی از ورزش به جریان بیفتد همچنین این افراد باید "تغذیه" خود را حتماً اصلاح کنند.
این افراد باید از غذاهایی که ارزش غذایی زیادی دارند که در اصطلاح "کثیر‌الغذا" گفته می‌شود، بیشتر استفاده کنند؛ این نوع غذاها، تولید خون زیادی می‌کنند  و "قلیل‌الفضول" یا دارای فضله کمی هستند مانند ارده، روغن حیوانی، کره محلی و انواع آش… .
ضمناً ماساژ نیز می‌تواند یک روش درمانی مکمل باشد همچنین نباید از نقش "حجامت" در بهبود این بیماری خصوصاً در افراد گرم‌مزاج غفلت کرد البته به‌شرط تشخیص یک طبیب حاذق.


دلیل خواب رفتن پا در دوران بارداری چیست؟
    کم خونی ناشی از عواملی مانند تعداد کم گلبول های قرمز، فقر آهن یا عوامل ژنتیکی نیز باعث سرگیجه و درد و خواب رفتن پا در بارداری می شود.
    تغییرات هورمونی بارداری باعث می شوند بدن آب را در خود نگه دارد ولی سندرمی به نام تونل کارپ ایجاد می گردد. سندرم تونل کارپ که به آن

    نشانگان مچ دستی نیز می گویند با درد بازوها و دست ها همراه است.
    تغییرات هورمونی در بدن می تواند باعث سوزن شدن و خواب رفتگی پا شود. هورمون ریلکسین که در اواخر بارداری آزاد می شود باز شدن لگن و

    سایر مفاصل را تسهیل می کند. به این ترتیب وزن بدن به عصب های مفاصل فشار آورده و در نتیجه ناحیه مربوط بی حس می شود.