علت و درمان درد انگشتان پا و زیر پنجه(متاتارسالژی)

درد زیر انگشتان پا:

درد در سینه پا می تواند به علت التهاب بافت های کف پا ایجاد شود. متاتارسالژیا نام عمومی درد در ناحیه جلویی کف پاها، زیر سر استخوانهای انگشتی (متاتارسال) می باشد. که توسط فوق تخصص پا در کلینیک ارتوپدی نسخه تشخیص داده می شود.متاتارسالژیا می تواند به دلایل متفاوتی ایجاد شود. این ناحیه دردناک در کف پا درست قبل از انگشتان پا (اصطلاحا سینه پا) قرار دارد. و هنگام راه رفتن و در موارد پیشرفته باعث گسترش درد به انگشتان هم می شود.

فوق تخصص ارتوپد در تهران

چه کسانی به متاتارسالژیا مبتلا می شوند؟

هر کسی ممکن است به متاتارسالژیا مبتلا شود، اگرچه دوندگان و سایرینی که در ورزش‌های پرتحرک شرکت می‌کنند یا زمان بیشتری را روی پای خود می‌گذرانند، بیشتر از دیگران به این بیماری مبتلا می‌شوند.

افرادی که قوس بلندی دارند نیز بیشتر از سایرین دچار متاتارسالژی می شوند. قوس‌های بلند فشار بیشتری به متاتارس و پاشنه پا وارد می‌کنند. افرادی که انگشت دومشان بلندتر از انگشت شست پا است نیز ممکن است بیشتر متاتارسالژیا را تجربه کنند.

افراد مبتلا به ناهنجاری های پا مانند انگشت چکشی و بونیون نیز ممکن است متاتارسالژی بیشتری را تجربه کنند.

چه چیزی باعث متاتارسالژی می شود؟

همه علل متاتارسالژی شناخته نشده اند. پوشیدن کفش های نامناسب یا کفش های پاشنه بلند علاوه بر دونده مکرر، می تواند باعث متاتارسالژی شود.

اضافه وزن نیز می تواند به متاتارسالژی کمک کند.

ابتلا به آرتریت روماتوئید، استئوآرتریت یا نقرس نیز می تواند به متاتارسالژی کمک کند.

عوامل خطر در ابتلا به درد پنجه پا شامل چه مواردی است؟

عوامل خطر در ابتلا به درد پنجه پا اثر دارند به تفضیل در زیر میباشند

پوشیدن بعضی از کفشهای نامتناسب که در بازار موجود میباشند از بخش پنجه تنگ میباشد که میتوانند موجب به وجود آوردن درد گردند و بعضی دیگر دارای پاشنه بلند میباشند که با بالا رفتن فشار به پنجه پا موجب زیاد شدن درد خواهند شد.

چاقی و اضافه وزن: بالا بودن اضافه وزن یکی از مورد هایی می باشد که فشار به پنجه پا وارد میکند.

سن: با افزایش سن بخشی از چربی زیر پا که از پنجه پا حفاظت میکند از میان میرود و موجب ابتلا به متاتارسالژی میگردد.

اجرا کردن تمرین ورزشی سنگین: انجام دادن تمرینات ورزشی سنگین یا دویدن موجب میگردد که به پنجه پا فشار بسیار بالایی وارد گردد و بنابراین ریسک ابتلا به این اختلال بالا می رود.

دلایل بیماری ها و اختلالات انگشتان:

بهترین دکتر ارتوپد در تهران
  • راه رفتن طولانی بر روی سطوح سخت و نامناسب
  • اضافه وزن
  • پوشیدن کفش های نامناسب و تخت
  • پوشیدن کفش های پاشنه بلند
  • سفت و ضخیم شدن آشیل یا مچ پا
  • قوس زیاد کف پا

علائم متاتارسالژی چیست؟

علامت اصلی متاتارسالژیا درد در ناحیه متاتارس زیر توپی پا است. متاتارسالژی ممکن است با کبودی و تورم یا التهاب همراه باشد یا نباشد. علائم می توانند به سرعت ظاهر شوند یا در طول زمان ایجاد شوند. آنها عبارتند از:

  • درد در ناحیه کف پا: این درد می‌تواند تیز، درد یا سوزش باشد. درد ممکن است هنگام ایستادن، دویدن یا راه رفتن بدتر شود.
  • بی حسی یا گزگز در انگشتان پا
  • احساس سنگریزه در کفش شما

اگر هر یک از این علائم مداوم را دارید، باید به فوق تخصص ارتوپد در تهران مراجعه کنید. متاتارسالژی درمان‌نشده می‌تواند منجر به انگشت چکشی شود، می‌تواند باعث لنگیدن شما و درد در سایر قسمت‌های بدن، از جمله کمر و لگن در هنگام جبران و شروع به راه رفتن غیرطبیعی شود.

متاتارسالژی چگونه توسط دکتر متخصص  پا تشخیص داده می شود؟

دکتر فوق تخصص درد پا معاینه متاتارسالژی را با پرسش در مورد علائم شما آغاز می کند. او همچنین پای شما را به صورت دستی معاینه می کند. ممکن است برای رد کردن شکستگی‌های استرسی یا سایر مشکلاتی که می‌توانند باعث درد شما شوند، نیاز به عکس‌برداری با اشعه ایکس داشته باشید. در موارد دیگر ممکن است سونوگرافی یا ام آر ام برای ارزیابی بافت های نرم اطراف مفاصل متاتارسوفالانژیال شما تجویز شود.

راه کارهای درمانی:

کلینیک ارتوپدی
  • قرار دادن کفی و ارتز مناسب، داخل کفش هایتان می تواند به کاهش فشار در سر استخوان های متاتارسال و کاهش درد پاهایتان کمک کند.
  • فیزیوتراپی یکی از موارد درمانی است که می تواند بسیار موثر و کمک کننده باشد. این روش شامل کلیه فعالیت های کمک کننده به کاهش سفتی و سخت شدن مچ پا، یا تمرین درمانی به منظور کمک به کشش تاندون آشیل می باشد که انجام کشش آن برای شما مشکل می باشد.
  • کاهش دهنده های درد مانند داروی پاراگتامول و داروهای ضد التهاب-غیر استروئیدی می تواند به کاهش دردتان کمک نماید.
  • استفاده از کفش هایی که به خوبی با پاهایتان تطابق داشته باشد. دارای پاشنه ی کوتاه و فضای کافی در قسمت انگشتان باشد.
  • در صورتی که اضافه وزن دارید، وزن خود را کم کنید.
مشاوره آنلاین
درمان به کمک ارایه اطلاعات به بیمار جدید ترین و کم هزینه ترین راه جهت ارتقای سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی افراد است.ما اینجا هستیم تا به شما در شناخت مشکلات و اختلالات اصلی ترین اندام حرکتی بدن به شما خدمات مشاوره کارشناسان مرکز پاپزشکی را ارائه دهیم.

مشاوره با ما

درمان به کمک ارایه اطلاعات به بیمار جدید ترین و کم هزینه ترین راه جهت ارتقای سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی افراد است. در اطلاعات درمانی آگاهی های لازم پیرامون وضعیت فعلی و راه کار های درمان و پیشگیری از بروز مجدد رخداد پاتولوژیک به بیمار آموزش داده شده و خود اوست که نقش محوری را در اصلاح وضعیت خود ایفا می کند.

نظرات و رضایتمندی مراجعین مرکز:

لطفا پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

noskheh.jpg
آدرس مرکز :<br> تهران،خیابان ملاصدرا<br>ابتدای شیرازی شمالی،<br>شماره 154
آدرس مرکز :
تهران،خیابان ملاصدرا
ابتدای شیرازی شمالی،
شماره 154
ساعات کاری مرکز :<br>  8 صبح تا 8 شب <br>
ساعات کاری مرکز :
8 صبح تا 8 شب