صافی کف پا در کودکان و بزرگسالان

صافی کف پا

کف پای صاف عارضه‌ای است که در آن بیماران فاقد قوس های استاندارد درکف پا هستند. قوس های موجود در کف پا نیروهایی که از طرف زمین به بدن اعمال می‌شود را کاهش داده و اجازه ورود به همه نیروهای وارده را به بدن نمی‌دهند. اما در افراد با کف پای صاف میزان زیادی این نیروها به دلیل فقدان قوس پا به سمت بدن اعمال شده و در دراز مدت میتواند منجر به بروز  درد کف پا وعوارض زنجیره وار در تمام مفاصل بدن می شود.

درمان صافی کف پا

علت درد کف پا یا صافی کف پا:

علت درد کف پا ، به دو علت ارثی و اکتسابی ایجاد می شود. در نوع ارثی و مادرزادی آن نرمی مفصل  در ناحیه کف پا سبب می‌شود که قوس کف پا در هنگام ایستادن بر روی پا از بین رود؛ همچنین تشکیل نشدن کامل یک یا دو استخوان در ناحیه مچ و کف پا و یا چسبیدن آنها به یکدیگر به صورت مادرزادی نیز در تشکیل نشدن قوس کف پا مؤثر است. درمان صافی کف پا با انجام جراحی درمان می‌شود.
در موارد اکتسابی با گذشت زمان قوس کف پا از بین می‌رود. بتدریج و با افزایش سن، رباط پشتی استخوان درشت نی پا که در داخل مچ پا قرار دارد و جزء اصلی در حمایت از قوس پا به حساب می‌آید، دچار فرسودگی می‌شود. وجود بار بیش از حد بر این رباط سبب بروز التهاب در آن شده و منجر به فرسودگیش آن می‌شود. به تدریج که این رباط دچار تخریب می‌شود، اثر حمایتی آن بر قوس پا نیز برداشته شده و قوس کف پا بتدریج از بین می‌رود.

صافی کف پا چگونه تشخیص داده می شود؟

   دکتر ارتوپد تهران در کلینیک فوق تخصصی پا می‌تواند با ارزیابی علائم و ارزیابی ظاهر قوس‌های شما هنگام ایستادن، نشستن و راه رفتن، تشخیص دهد. ممکن است برای بررسی ساختار استخوان از اشعه ایکس عکس بگیرید.

تشخیص:

 روش اول

آسان ترین عمل، این است که کف پا با آب مرطوب شود و پس از آن بر روي يك سطح تخت بایستند. رد پای که بر روی سطح برجای مانده، هر مقدار کاملتر باشد، نشانگر صاف تر بودن کف پا میباشد و چنانچه روی جای پای باز مانده در جلو پا و ناحیه میانی پا خطی افقی بکشیم ، اگر که عرض این خط مساوی با جلوی پا باشد، کف پا صاف میباشد و چنانچه خط رسم شده یک دوم عرض جلوی پا ،باشد آن وقت قوس کف پا عادی میباشد و اگر قوس کف پا زیاد هست عرض ناحیه میانی پا کمتر از نصف ناحیه جلویی پا میباشد.

روش دوم

همانگونه که پیش از این هم اشاره نمودیم از کفشها هم میشود که صافی کف پا را متوجه شد کفشها را بر روی میزی مسطح قرار بدهید و از عقب آنها را مشاهده کنید. کف پای صاف موجب خوردگی بخش درونی پاشنه پا می گردد صافی کف پا نیز موجب میگردد بخش بالایی کفش به جهت داخلی پاشنه خم گردد.

روش سوم

این روزها با رشد علم روش دقیقی به جای روشهای متداول گرفتن اثر پا گردیده است که شناخته شده است به اسکن کف پا اسکن کف پا شامل صفحه ای میباشد که بیمار بر روی آن ایستاده و خود این دستگاه بر طبق فشار وارده که پا بر صفحه حساس آن میآورد میتواند جای پای بیمار و هم اندازه صاف بودن کف پا را مشخص کند. در اصل علاوه بر اینکه می توان این اسکن را جهت تشخیص بکار برد علاوه بر این به علت به صرفه بودن هزینه آن میتوان به جهت غربالگری صافی کف پا بهره برد.

علل صافی کف پا:

دکتر کف پای صاف
علت درد کف پا ممکن است به علت های متفاوتی ایجاد شود. شایع ترین علت صافی کف پا در افراد شامل:
  • وراثت
  • چاقی
  • آسیب‌ها و ضربات مختلف به پا یا مچ پا
  • التهاب مفصلی روماتیسمی
  • دیابت
  • شکستگی و یا دررفتگی
  • بعضی ار بیماری ها نظیر آرتریت روماتوئید
  • مشکلات عصبی
  • افزایش سن
  • بارداری
صافی کف پا یک وضعیت ناراحت‌کننده است که می‌تواند از علل متنوعی ناشی شود. این وضعیت با عوامل داخلی یا عوامل خارجی مرتبط بوده و ممکن است علائم مختلفی از جمله وراثت،چاقی، آسیب‌ها و ضربات مختلف به پا یا مچ پا، التهاب مفصلی، روماتیسمی، دیابت، شکستگی و یا دررفتگی، بعضی از بیماری ها نظیر آرتریت روماتوئید، مشکلات عصبی، افزایش سن،بارداری، درد، تورم، و تغییر در شکل پا را ایجاد کند. در زیر به برخی از علل اصلی صافی کف پا اشاره می‌شود:
آسیب و زخم: آسیب یا زخم در استخوان‌ها یا بافت‌های پا ممکن است به صافی کف پا منجر شود. این مشکل ممکن است در نتیجه حوادث، فشار مکرر یا فعالیت‌های ورزشی اتفاق بیفتد.
آرتریت: بیماری‌های آرتریت مانند آرتریت روماتوئید یا آرتریت مفصلی می‌توانند باعث صافی و درد در کف پا شوند. در این حالت، التهاب مفاصل بافت‌های پا را تحت تاثیر قرار می دهد.
مشکلات عصبی: آسیب یا مشکلات در سیستم عصبی ممکن است حرکت و حس کف پا را تحت تأثیر قرار دهد و صافی ایجاد کند.
بیماری‌های عروقی: برخی از بیماری‌های عروقی ممکن است باعث عدم انعطاف‌پذیری نرم‌افزارها و صافی در کف پا شوند.
تغییرات ساختاری: تغییرات در ساختار استخوان‌ها، ماهیچه‌ها یا غضروف‌های پا ممکن است به صافی کف پا منجر شوند.
فشار نامناسب: استفاده از کفش‌های نامناسب یا فشار ناصحیح بر روی کف پا می‌تواند سبب صافی شدن و ایجاد درد شود.
آرتروز: بیماری آرتروز که با تخریب غضروف مفاصل همراه است، ممکن است به صافی و درد در کف پا منجر شود.

انواع کف پای صاف چیست؟

صافی کف پا چه در دوران کودکی ادامه یابد و چه در بزرگسالی می تواند مشکلاتی را ایجاد کند. انواع صافی کف پا عبارتند از:

انعطاف پذیر: کف پای صاف انعطاف پذیر رایج ترین هستند. وقتی ایستاده نیستید می توانید قوس های پا را ببینید. با وارد کردن وزن به پا، قوس ها ناپدید می شوند. صافی کف پای انعطاف پذیر در دوران کودکی یا نوجوانی ظاهر می شود. هر دو پا را درگیر می کند و با افزایش سن به تدریج بدتر می شود. تاندون ها و رباط ها در قوس پا می توانند کشیده شوند، پاره شوند و متورم شوند.

سفت: فردی که کف پای صاف سفت دارد، هنگام ایستادن (وزن زدن به پاها) یا نشستن (بدون وزن بر روی پا) قوس ندارد. این وضعیت اغلب در سال های نوجوانی ایجاد می شود و با افزایش سن بدتر می شود. پاهای شما ممکن است احساس درد کنند. خم کردن پاها به سمت بالا یا پایین یا حرکت دادن آنها به پهلو ممکن است دشوار باشد. صافی کف پا ممکن است یک پا یا هر دو را درگیر کند.

اکتسابی بزرگسالان (قوس افتاده): با صافی کف پا (قوس افتاده) که در بزرگسالی اکتسابی شده است، قوس پا به طور غیرمنتظره ای می افتد یا فرو می ریزد. قوس افتادگی پا باعث چرخش پا به سمت بیرون می شود و می تواند دردناک باشد. این مشکل ممکن است فقط یک پا را تحت تاثیر قرار دهد. شایع ترین علت التهاب یا پارگی تاندون ساق پا (تاندون تیبیال خلفی) است که قوس را پشتیبانی می کند.

تالوس عمودی: برخی از نوزادان یک نقص مادرزادی (ناتوانی مادرزادی) به نام تالوس عمودی دارند که از ایجاد قوس جلوگیری می کند. استخوان تالوس در مچ پا در وضعیت نامناسبی قرار دارد. پایین پا شبیه به صندلی گهواره ای است. به تالوس عمودی نیز پای راکری می گویند.

علت درد کف پا
علائم صافی کف پا:

اگر از پهلو به پای فردی که ایستاده نگاه کنید در قسمت داخلی پا قوسی وجود دارد که به آن قوس طولی داخلی می گویند. در افراد با صافی کف پا هنگامی که می ایستند این قوس از بین می رود و یا کاهش می یابد که به این حالت صافی کف پا می گویند. اگر از پشت به پای فرد در حال ایستاده نگاه کنیم فردی که کف پایش صاف است پاشنه با کمی خمش بسمت داخل دیده می‌شود. علت درد کف پا و نشانه‌های این اختلال شامل خمیدگی کفش یا پاشنه کفش به سمت داخل، درد در اندام تحتانی، درد در قسمت مچ پا، ایجاد تورم در قسمت داخل مچ پا, درد مچ پا, خستگی زودرس و درد در کمر می‌باشد. کف پای صاف در دراز مدت میتواند منجر به بروز عوارضی نظیر خارپاشنه، زانو درد، کمردرد و سردرد شود.

چگونه از صافی کف پا جلوگیری کنم؟

اغلب، هیچ کاری نمی توانید برای جلوگیری از صافی کف پا انجام دهید. حفظ وزن مناسب ممکن است درد ناشی از صافی کف پا را کاهش دهد.

پیش آگهی (چشم انداز) برای افرادی که کف پای صاف دارند چیست؟

درمان صافی کف پا برای اکثر افراد مبتلا به کف پای صاف با روش غیرجراحی علائم را کاهش می‌دهند. برخی از افراد به هیچ درمانی نیاز ندارند. صافی کف پا ممکن است خطر ابتلا به برخی از مشکلات مانند:

درد کف پا
  • آرتروز.
  • خارهای استخوانی
  • بونیون یا میخچه و پینه.
  • کمردرد، درد لگن یا درد زانو.
  • آتل ساق پا.
  • مشکلات تعادل
  • مشکل در راه رفتن، از جمله درد هنگام راه رفتن.
  • پاهای سفت و دردناک
  • ایجاد ناگهانی کف پای صاف (قوس افتاده)

راه کارهای درمان کف پای صاف:

درمان کف پای صاف
درمان صافی کف پا یا کاهش قوس بستگی به شدت و علت آن دارد. وقتی پا قوس لازم را نداشته باشد، فشار زیادی به استخوان های پا وارد می شود و این فشار به مچ پا، زانو و کمر منتقل می شود. در صورتی که صافی کف پا درمان نشود، به مرور زمان و با افزایش سن مسائل دیگری مانند آرتروز هم برای شان پیش می آید. کسی که کف پایش صاف است حتماً باید به فکر درمان باشد چون این مشکل ممکن است به علت انحنای مچ پا یا انحنای زانو یا حتی چرخش لگن ایجاد شده باشد که می تواند فرد را دچار دردهای پراکنده عضلانی ـ اسکلتی کند. تحقيقات نشان مي دهد که %95 افرادي که نياز به تعويض کامل مفصل زانو پيدا مي کنند و %90 بيماراني که تحت عمل جراحي تعويض کامل مفصل ران قرار مي گيرند دچار صافي کف پا بوده اند. معمولا بیمارانی که کف پای صاف دارند و درمان لازم را انجام نمی دهند، کمردرد می گیرند.
  • کاهش وزن برای بیمارانی که اضافه وزن دارند حتما توصیه می شود.
  • کفش طبی یا کفی طبی برای دختران تا ۱۴ سالگی و برای پسرها تا ۱۶سالگی کاربرد دارد. بعد از این سنین باید درمان های دیگری را مدنظر قرار دهیم.
  • ماساژ کف پا با استفاده از یک بطری که روی زمین قرار گرفته می تواند مفید باشد.
  • انجام برخی ورزش های کششی برای کاهش درد ناحیه پا و قوزک پا و نیز تقویت عضلات قوس کف پا مفید است.
درمان صافی کف پا توسط دکتر کف پای صاف درکلینیک فوق تخصصی پای نسخه آماده خدمت رسانی به مراجعین عزیز می باشد جهت رزرو وقت با شماره 02143682 تماس حاصل فرمایید. 
مشاوره آنلاین
درمان به کمک ارایه اطلاعات به بیمار جدید ترین و کم هزینه ترین راه جهت ارتقای سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی افراد است.ما اینجا هستیم تا به شما در شناخت مشکلات و اختلالات اصلی ترین اندام حرکتی بدن به شما خدمات مشاوره کارشناسان مرکز پاپزشکی را ارائه دهیم.

مشاوره با ما

درمان به کمک ارایه اطلاعات به بیمار جدید ترین و کم هزینه ترین راه جهت ارتقای سطح سلامت و افزایش کیفیت زندگی افراد است. در اطلاعات درمانی آگاهی های لازم پیرامون وضعیت فعلی و راه کار های درمان و پیشگیری از بروز مجدد رخداد پاتولوژیک به بیمار آموزش داده شده و خود اوست که نقش محوری را در اصلاح وضعیت خود ایفا می کند.

نظرات و رضایتمندی مراجعین مرکز:

لطفا پیج اینستاگرام ما را دنبال کنید.

noskheh.jpg
آدرس مرکز :<br> تهران،خیابان ملاصدرا<br>ابتدای شیرازی شمالی،<br>شماره 154
آدرس مرکز :
تهران،خیابان ملاصدرا
ابتدای شیرازی شمالی،
شماره 154
ساعات کاری مرکز :<br>  8 صبح تا 8 شب <br>
ساعات کاری مرکز :
8 صبح تا 8 شب